Spørsmål og svar hentet fra informasjonsmøte om publisering til Brage fra Inspera.
13:21:44 From Liv Ingunn Bråten to Everyone:
Oppgavene lagres sammen med ZIP-fil som inneholder evt. vedlegg?
Ja.
13:22:22 From Liv Ingunn Bråten to Everyone:
Finnes det en oversikt over hvilke felter som det sjekkes mot i FS. For eksempel ved klage.
Vi kjenner ikke FS sin logikk i detalj. Men ingen overføring skjer før alle frister institusjonen har satt er gått ut.
13:23:57 From Gyrid Vikøren to Everyone:
Kva viss oppgaver har embargo/er klausulert
Hvis publisering av fila er utsatt (embargo) blir kun metadata publisert. Det skjer oppdatering med fil når embargodato er passert. Hvis fila aldri skal publiseres, blir kun metadata publisert.
Sålenge oppgaven er under embargo, vil ingenting publiseres. Oppgaven vil publiseres i sin helhet når embargo-perioden har passert.
13:31:18 From Liv Ingunn Bråten to Everyone:
Hvis oppgaven ikke har noen frist for publisering, lar vi embargodato stå åpen?
[Spørsmålet må spesifiseres nøyere. Gjelder dette en fil som skal publiseres, eller som aldri skal publiseres?]
13:31:57 From Jon Eliot Strømme to Everyone:
Vi noterer at det er ønske om referanse til en forklaring av logikken i FS for styring av embargo.
Embargo styres fra Inspera, ikke FS. Logikken i FS bestemmer bare når oppgaven er klar med hensyn til bestått / ikke bestått og frister.
13:32:01 From Arild Sørum Hjelle to Everyone:
Liv Ingunn: Ja, da setter dere ingen ting
13:32:02 From Martha Bjørhovde Karlsen to Everyone:Enten en oppgave har embargo eller ikke. Embargo dato skal normalt ikke være lenger enn 3-5 år.
Oppgavene kan derimot være unntatt publisering, da vil metadata publiseres umiddelbart, men filene (og vedlegg) vil aldri bli publisert.
Hva menes med embargodato?
Den datoen fila kan overføres til publisering.
13:32:05 From Liv Ingunn Bråten to Everyone:
Det hender at vi endrer oppgaven ganske kort tid etter frist. Oppdateres tittel også fortløpende til FS hvis det oppdages endringer?
Dette er om integrasjon Inspera->FS. Det spørs om Inspera vil flagge igjen at oppgaven er levert, om tittelen blir endret. Hvis Inspera flagger det som en oppdatert innlevering, vil det bli satt i gang en ny overføring. Inspera må svare på om de flagger det som oppdatert innlevering hvis kun tittelen i metadata endres. His fila blir endret med nytt innhold (ny tittel) og levert på nytt, blir det oppdatert til FS.
13:32:43 From Arild Sørum Hjelle to Everyone:
Martha: Dersom en oppgave skal ha utsatt publisering, pga bedriftshemmeligheter eller et eller annet, så setter vi en dato for når det skal publiseres
13:34:17 From Linda Rekedal Våge to Everyone:
Endringer utført av student før innleverings-frist, blir fortløpende overført.
Endringer av administrasjonen, skal egentlig ikke være mulig. Men uansett, rett før publisering sjekker vi en siste gang mot eksamensystemet og oppdaterer våre data.
Filer som eventuelt lastes opp manuelt av admin (av ulike årsaker) fremkommer litt annerledes for sensorene i Inspera. Vil dette kunne skape problemer for integrasjonen også?
Vi kjenner ikke til noen tilfeller der publisering ikke har skjedd, og det har vært manuelt opplastede filer. Det trengs et konkret eksempel for å sjekke, eventuelt kan man sjekke en publisering der det har vært slike filer.
13:37:27 From Liv Ingunn Bråten to Everyone:
Til P360 har vi andre vedlegg som klausuleringsskjema. Disse skal ikke til Brage, men til P360 - vil dette kunne håndteres?
Ja, men det vedkommer ikke publiseringen. Det har med det separate grensesnittet til P360 å gjøre.
13:38:32 From Liv Ingunn Bråten to Everyone:
Men alt skal i P360.
13:39:52 From Armaz Mellati to Everyone:
13:42:06 From Irene Eikefjord to Everyone:
Dersom studenten seier nei til tilgjengeleggjering ved innlevering, men ombestemmer seg seinare - er det då mogleg å få satt i gang overføring på eit seinare tidspunkt?
Nei, det kan ikke settes i gang ny overføring. Unit kan gjøre nødvendige endringer. Unit må ha en konkret bestilling. Det er en arbeidskrevende prosess.
13:43:09 From Jon Eliot Strømme to Everyone:
Dokumentasjon for oppsett: https://unit.atlassian.net/l/c/8qCrT0mw
13:47:21 From Liv Ingunn Bråten to Everyone:
Ja, tenker at det er behov for å videreutvikle Inspera til å trigge beskjeder ved endring. Også de som skjer ganske raskt etter innlevering - før oppgaven publiseres. Det vil det nok være en god del av.
13:51:26 From Liv Ingunn Bråten to Everyone:Da det har vist seg vanskelig å endre en innlevert oppgave etter innleveringsfristen, har vi laget et eget verktøy der man kan se oversikt over alle innleverte oppgaver som er fanget opp av integrasjonen og lar man endre på dem.
https://brage-records-app.de-c1.eu1.cloudhub.io/
Spørsmålene i forhold til publisering og konfidensialitet må nok også ses på. I forhold til P360 må det hentes inn metadata om oppgaven er offentlig/unntatt offentlighet. Som utgangspunkt er oppgaver som er klausulert grunnet lovbestemt taushetsplikt unntatt offentlighet. Det er også oppgaver som er vurdert til stryk (arbeidsutvalget gjør en ekstra sjekk med Arkivverket i forhold til arkivering av stryk-oppgaver, men som utgangspunkt har arbeidsgruppen forutsatt at strykoppgaver også arkiveres). Oppgaver som har utsatt publisering, har også utsatt offentlighet, men det kan komme innsynskrav. Vi ønsker derfor som utgangspunkt 3 saker per studieprogram i P360 – en for offentlige oppgaver, en for oppgaver unntatt offentlighet og en for oppgaver med utsatt offentlighet/oppgaver unntatt offentlighet en periode. Det er altså behov for å få inn ett tilleggsspørsmål om offentlighet eller omformulere spørsmål om publisering.
13:52:03 From Liv Ingunn Bråten to Everyone:
I Wiseflow har man svaralternativet Ikke publiser på spørsmålet om utsatt publisering og deretter spørsmål om du godtar lisensavtalen. Hvis man svarer Ikke publiser og så JA – altså 2 svar som ikke går i hop, blir oppgaven da publisert eller ikke? Hvilket svar overstyrer det andre?
[ikke umiddelbart kjent av Unit. Kan undersøkes ved behov]
13:56:05 From Jon Eliot Strømme to Everyone:
Spørsmålene blir tatt vare på. Spørsmål og svar blir tatt inn i dokumentasjonen.
13:58:51 From Jon Eliot Strømme to Everyone:
Altså spørsmålene som kommer skriftlig på chatDet er institusjonen selv som setter opp spørsmålene i form av omslagsfelter. De kan justeres for å unngå slike uklarheter. Vi tar imot (leser) et felt som sier noe om oppgaven skal publiseres eller ikke. Det alene bestemmer om oppgave-filene publiseres eller ikke.
14:00:57 From Vibeke Braaten - UiA to Everyone:
Spørsmål til bestilling av integrasjon; Er det kun feltene i metadatatabellen som er støttet av integrasjonen? Vi har noen flere felt i skjemaet vårt for standard omslag som vi ønsker at studentene fyller ut, er det mulig å inkludere disse også i integrasjonen? Hvis ikke, er det til noe hinder at de er der eller vil integrasjonen ev bare overse disse?
Det er kun feltene i metadatatabellen som blir lest. Det har ingen betydning for integrasjonen hva som står i andre felter.
14:02:11 From Jon Eliot Strømme to Everyone:
Muntlig spørsmål: Tittelside, hovedinnhold, tillegg. Det kan være ønskelig at innholdet går til sensor uten tittelside. Det har blitt gjort tilpasninger så tittel og forfatter byttes ut med annen info, for ikke å eksponere studenten til sensor. Kan det ordnes internt i Inspera at ikke hele den ferdige fila går til sensor?
[ikke en del av denne integrasjonen. Inspera må svare ut dette]
14:05:14 From Lena Håre to Everyone:
Ikke anonymt på masteroppgaver. Men vi har anonyme bacheloroppgaver i sykepleie.
14:05:17 From Jon Eliot Strømme to Everyone:
Muntlig kommentar: Hva er motivet for å skjule navnet til studenten for sensor? Det kan ha med uhildethet i sensur å gjøre - et legitimt behov.
14:09:09 From Jon Eliot Strømme to Everyone:
Muntlig spørsmål: Flere felt i skjema? Ja, men bare hvis de er interessante for alle. Det er ikke tilpasning per institusjon i integrasjonen på dette feltet.
14:10:20 From Liv Ingunn Bråten to Everyone:
Omslagsfelt I Inspera: Kan spørsmålstypen skjema (ikke synlig for sensor) og flervalg ett svar (synlig for sensor brukes som kilde for metadata f.eks. i forhold til hvilke oppgaver som er unntatt offentlighet eller ikke?
14:12:39 From Jon Eliot Strømme to Everyone:
...
14:13:32 From Liv Ingunn Bråten to Everyone:
Dere som har tatt i bruk integrasjonen, ligger masteroppgavene per studieprogram i arkivet?
Unit: NTNU og UiS har valgt organisatorisk enhet (institutt), og USN har valgt studieprogram. Unit anbefaler å forholde seg til den organisasjonen som er brukt i arkivet.
...
14:14:24 From Jon Eliot Strømme to Everyone:
Når bør vi starte med integrasjonen?
Den største delen av jobben for institusjonene er den samme for Dspace og NVA. Det er ganske sikkert lurt å begynne nå, arbeidet blir ikke bortkastet, og det tar en god del tid.
14:14:34 From Arild Sørum Hjelle to Everyone:
Oppgavene ligger sortert på stedkode, dvs institutt hos oss
14:16:28 From Liv Ingunn Bråten to Everyone:
Et spørsmål som da sikkert må avklares av FS-teamet. Vi har samme emnekode på flere studieprogram så koblingen mellom program og oppgave må knyttes til studenten. Vi arkiverer i P360 på studieprogram. Arkiverer dere også på institutt i P360?
Unit ville nok anbefale unike koder på studieprogram. Men det er uproblematisk hvis institusjonen skal fordele oppgavene på organisatorisk enhet (istitutt).
14:20:41 From Linda Johnsen to Everyone:
takk!
VS: Inspera til Brage
Til info!
Fra: Lene Svendsen <lene.svendsen@inn.no>
Sendt: fredag 1. oktober 2021 13:19
Til: Hege Johannesen <hege.johannesen@unit.no>
Emne: SV: Inspera til Brage
Takk for svar. Jeg var med på deres «Gjennomgang Inspera - vitenarkiv A til Å» tidlig i september, og har lest på wikisidene, men hadde ikke fanget opp hvordan det var med de ulike oppgavetypene.
Da forstår jeg det som at begge oppgavetyper overføres, og at dette er en felles løsning for alle som får overført oppgaver fra Inspera til Brage.
Hilsen Lene
Fra: Hege Johannesen <hege.johannesen@unit.no>
Sendt: fredag 1. oktober 2021 11:37
Til: Lene Svendsen <lene.svendsen@inn.no>
Emne: SV: Inspera til Brage
Hei,
Dette er ikke noe som styres fra Brage-siden av dataflyten. Vitenarkiv som settes opp til å høste studentoppgaver innlevert via Inspera eller WiseFLOW vil høste alle oppgaver som er tilgengelige, med eller uten fil. Både master og bachelor. «Brage tar det datakilden tilbyr». Det gjelder også når datakilden er Cristin eller en annen datakilde.
Den felles løsningen som er laget for hhv Inspera og WiseFLOW fungerer slik at både master og bachelor gjøres tilgjengelige for høsting (når det det skal skje i hh til regler satt av institusjonen). Hvis det skal gjøres endringer i denne felles løsningen må det avklares mellom de som bruker den. Har du spørsmål om Units tjeneste Digital eksamen, kontakt kontakt@unit.no. Du kan også finne info om tjenesten Digital eksamen her: https://www.unit.no/tjenester/digital-eksamen
Har du spørsmål om Brage kontakt support@unnit.no. Jfr. at Unit foreløpig ikke har fått etablert en felles brukerstøttetjeneste for alle tjenester vi leverer.
Med vennlig hilsen
Hege Johannesen
seniorrådgiver
UNIT – DIREKTORATET FOR IKT OG FELLESTJENESTER
I HØYERE UTDANNING OG FORSKNING
M: (+47) 918 97 093
Fra: Lene Svendsen <lene.svendsen@inn.no>
Sendt: fredag 1. oktober 2021 11:12
Til: Hege Johannesen <hege.johannesen@unit.no>
Emne: Inspera til Brage
Hei
Et lite spørsmål når det gjelder høsting av studentoppgaver fra Inspera til Brage: man kan velge å høste bare masteroppgaver, man må ikke høste bacheloroppgaver i tillegg?
Med vennlig hilsen
Lene Svendsen
Spesialbibliotekar
Høgskolebiblioteket ved studiested Hamar
Telefon: 62 51 76 64
E-post: lene.svendsen@inn.no
institutt).